Baka baka mycket kaka

Det blev lite mer än bara Focaccia bakat igår.

Det blev i följande ordning.

- Focaccia med fetaost och oliver. Mycket oljigt men gott bröd som passar utmärkt till grillat kött eller sallad om jag får gissa.

- Tänkte något mer måste jag ju göra så jag slängde ihop 12 st chokladmuffins.

- Medans Focaccian fortfarande var i ugnen och muffinsen stod och väntade på sin tur blev det en morotskaka av bara farten.

- Letade igenom kakkokböckerna från 80-talet efter något spännande och obakat för min del. Mina ögon föll på Wiernerbröden. Så vad gör man? Man vispar eller blandar ihop en wienerbröds-deg. Sen kommer det komplicerade med wienerbröd... (Det var här jag sabbade mina!) Lägga 300 gram smör, jämt fördelat på degen, vika, kavla, vika, kavla, kyla i 15 minuter, vika kavla, vika kavla, kyla lite till, vika, kavla, vika, kavla. Allt detta vikande och kavlande gjorde självklart degen alldeles smörig och trådig. Förbannat trådig var den... Men i med en klick Marsan-kräm och en klick Trädgårdsbärs-marmelad (Sylten var slut!) och du har dina lite stabbiga wienerbröd. Visst, dom smakade som dom skulle.

- Tänkte att jag ville prova på frosting till muffinsen... Smör, florsocker och kakao vispades ihop till en äckligt god smörkräm som jag sedan försökte spritsa ut med våran proffsiga rostfria sprits, men ack nej. Hela smeten sköts ut iochmed att smörkrämen var lite väl hård. Jag la den i en plastpåse och tryckte ut en tyll genom ett av hörnena. Det gick finemang tills smörkrämen började smälta och tills det gick hål på påsen. Jag spritsade iallafall 7 st och la på silverkulor. Fint blev det.

- Tyckte även att morotskakan var lite tråkig där den låg inpackad i folie... Philadelphia, smör, citronsaft och florsocker. Bredde ett tjockt lager på kakan och strödde på lite kokos.

Sen på kvällen hade vi kakkalas med gäster och silverfat. Morotskakan med sin tjocka glasyr var godast!
Det tyckte gästerna också!

Puss och Kram

Kommentarer
Postat av: Hanna

Va duktig du är! :O ^^

2008-08-20 @ 11:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0